In beweging op je (thuis)werkplek

Hoe goed is jouw thuiswerkplek ingericht? Nu Nederland massaal thuiswerkt neemt het aantal lichamelijke klachten toe.  Een verkeerd ingestelde werkplek kan leiden tot onder andere nek- en schouderklachten. Hoe voorkom je een statische werkhouding?  

Passen en meten
De afgelopen maanden riep het RIVM werkend Nederland op om zoveel mogelijk thuis te werken. De ingestelde werkplek is ingeruild voor een thuiswerkplek. Dit betekent passen en meten, want niet iedereen heeft een eigen kantoor in huis. Gevaren zoals een ‘verkeerde werkhouding’ en ‘weinig beweging’ liggen op de loer. 

Nederlanders zijn Europees zitkampioen! We zitten gemiddeld maar liefst 9,5 uur per dag. Met name tijdens werktijden zitten we (te) lang, met alle risico’s van dien. Langdurig in dezelfde houding zitten belemmert de doorbloeding en stagneert de stofwisseling. Bovendien leidt overmatig zitten tot een hoge bloeddruk, slijtage in de gewrichten en vernauwing van de kransslagaders. 

Bewustwording is de sleutel 
Nieuwe, gezonde gewoontes aanleren kost tijd en vereist motivatie. Het is daarom belangrijk om bewustzijn binnen je organisatie te creëren. Waaróm het belangrijk is om tijdens je werk te bewegen? Sporten na werktijd is niet voldoende en levert niet hetzelfde resultaat op als regelmatig bewegen tíjdens werktijden. Maak je medewerkers bewust van het belang van bewegen met behulp van trainingen, workshops. 

Klik hier voor het volledige artikel over In beweging op je (thuis) werkplek