Serious gaming en gamification

Serious gamesLeuk dat gamen, maar niet in de baas zijn tijd. Of toch wel? Jazeker! Wat kunnen wij leren van de game-industrie en hoe kunnen wij dit binnen organisaties en ons HR-vak toepassen?

De wereld van serious gaming is volop in beweging en ontwikkelt zich zelfs tot een eigen industrie. Verschillende benamingen duiken op waarbij het minder belangrijk lijkt om alle verschillen, overeenkomsten en mogelijke indelingen te kennen.

Als met serious gaming het hele spectrum van professioneel leren wordt bedoeld, dan creëert dit de gewenste leervoorwaarden om de organisatie en de medewerkers effectief en rendabel te ontwikkelen.

Serious gamen biedt een realistische en veilige leeromgeving. Er kan in een eigen tempo en in kleine stapjes geleerd worden en spelen wordt zo vooral veel doen. Met de instant feedback kun je jezelf direct bijsturen. Dit werkt motiverend en zorgt ervoor dat de learning curve wordt versneld en verlengd.

In het eerste nummer van HR&Business lees je het volledige artikel over Serious gaming & gamification. Hieronder de links voor aanvullende informatie en voorbeelden:

Serious games for Healthcare Markets
Wat is Gamification? (Marketingfacts)
Hoe grote merken productiviteit verhogen met gamification
Introductie in gamification (gratis whitepaper Piet van den Boer)
Codeacademy
Amazon’s Top Customer Reviews