Think Different

Masterclass Steve Jobs Hoewel ik het boek al enige jaren in mijn bezit heb, was deze zomer blijkbaar het moment om ‘The Innovation Secrets of Steve Jobs’ te lezen. Aan de hand van 7 principes zet het boek je aan anders te kijken naar je organisatie, je missie en visie, je klanten (‘creëer waanzinnig goede ervaringen’) en je merk.

Hoewel ik zelf geen Apple-adept ben blijven Steve Jobs en Apple mij boeien. Jobs redde met zijn terugkeer in 1996 niet alleen Apple van een definitieve ondergang, hij reeg vervolgens ongekende successen aaneen. En met de ontwikkeling dat de levenscyclus van organisaties steeds korter wordt, is het interessant om te zien hoe het Apple, na het overlijden van Jobs, zal vergaan.

Doen waar je van houdt

Gesteld wordt dat de kans groot is dat ons leven er nu anders uit zou zien als Jobs’ zijn principe ‘doen waar je van houdt’ niet zou hebben gevolgd. Hij stopte met zijn opleiding en ging een kalligrafiecursus volgen. Tien jaar later verwerkte Jobs zijn fascinatie en opgedane kennis en inzichten over typografieën in de eerste Macintosh-computer. Tegelijkertijd waren de commandoregels waarmee computers tot dan toe bestuurd werden, vervangen door een muisgestuurde en visuele gebruikersinterface: een bureaublad met kleurafbeeldingen en iconen.

Opvallend, gedurende een rondleiding bij Xerox zagen Jobs en zijn programmeringsteam een prototype van de gebruikersinterface en de muis. In tegenstelling tot de techneuten en managers van Xerox begreep Jobs direct welke mogelijkheden deze technieken konden bieden. Jobs keek namelijk verder dan de horizon (‘ga naar de plek waar de bal heen gaat, niet waar hij is’) en hield altijd vast aan zijn visie om ‘geavanceerde technologie eenvoudig voor mensen te maken’.

Reality distortion field

Volgens Jobs heeft innovatie niets met geld en budgetten te maken, ‘maar met mensen, hoe je ze aanstuurt en je visie over hoe je de wereld wilt verbeteren’. Steve Jobs bezat ook de gave om een ‘reality distortion field’ te creëren, een situatie waarin de leider zijn team er van weet te overtuigen dat alles mogelijk is. Een van Jobs’ favoriete uitspraken was: ‘wij maken het zo groot dat wij er een deuk mee in het universum slaan’.

Met eenvoud in gebruiksgemak (Aansluiten. Prrrrr. Klaar.) en focus geeft Jobs invulling aan zijn principe ‘zeg nee tegen duizend dingen’. Er is een zeer beperkt productaanbod, en bij het ontwikkelen en bouwen van de apparaten staat de kunst van het weglaten centraal: ’als een signaallampje niets signaleert, hoeft het er niet te zijn’.

Deze column is ook gepubliceerd in de 6e uitgave van HR&Business Magazine.

Regel je gratis abonnement hier