Werken-bij-Rabobank: review Leon Willems

WerkenbijReviewRabobankEerst maar eens kijken naar de inhoud & informatie van de Werken-bij website van de Rabobank en dan direct een dikke pluim voor het duidelijk uitleggen van de cookies en ook wat de NVP Sollicitatiecode inhoudt. Dit belooft een mooie oefening te worden. Door naar de homepage. Hatsikidee! Vacatures, in your face! Ik hou er persoonlijk wel van, maar je kunt het ook overdrijven. Zeker als je het dan ook nog eens op deze manier aanpakt. Maar daar kom ik later op terug.

Het enige wat nog overblijft van de “employer branding” is “Word jij de Rabobank?” Die vind ik persoonlijk een beetje raar. Het sterke consumentenbeeld van de Rabobank roept bij mij niet verlangens op om “de Rabobank” te worden. Dat heeft niets met Rabobank an sich te maken, want ik wil ook niet “de Google” of “de Shell” worden. Ik snap niet wat voor diepere gedachten hier achter moeten zitten. Kan natuurlijk best zo zijn dat ik niet in de doelgroep pas en dat het hiermee precies het beoogde effect heeft. Maar ik kom natuurlijk voor de inhoud & informatie, laat ik branding maar aan Annemarie over.

Ik ga door naar: http://www.rabobank.jobs/cs/nl/content/rabobank_als_werkgever/index.html

Hier kan ik niet boos noch enthousiast over worden. Een degelijke, maar heldere opsomming hoe die complexe organisatie in elkaar steekt. Wat wel een beetje uit de toon valt zijn de wat oubollig aandoende “glass buttons” van de sociale netwerken. Überhaupt dat ze twee keer in beeld staan, met daarbij nog een keer een link eronder, maar vooral de opmaak van de knopjes…. De wereld (en de designers) zijn inmiddels al toe aan hun derde ronde met flat design. Glass buttons…. brrrrr…..Snel maar door….

Op naar de evenementen

Dat is schrikken! We beginnen met augustus 2013 en dat loopt door tot januari 2014. Allemaal achter ons. Toen moesten de schandalen bij Rabobank nog losbarsten. Geestig in dit kader is het nieuws van 29 oktober 2013 (Rabobank krijgt boete van $ 1 miljard). En ik was graag bij de sessie Corporate Management Tranineeship geweest op 30 oktober 2013….

Het rare is dat de begeleidende tekst toch echt in de tegenwoordige tijd zijn geschreven. De Rabobank gaat over ambities, over samenwerken en betrokkenheid toch? Niemand die zich in ieder geval bekommert om dit mooie kalendertje. Wat overblijft is dus een lijst met evenement waar ik me niet voor kan inschrijven, maar waar ik eerlijk gezegd ook niet zo door geprikkeld werd. Drie evenementen, erg minimaal omschreven, met drie verschillende aanmeldprocedures…

Maar weer doorgeklikt op een pagina voor Corporate Management Traineeship. Best een aardig stukje tekst waar het goed wordt uitgelegd. Wat die zonnige dame daar doet, wordt mij niet geheel helder. Gaan we naar buiten? Lekker varen? Wat me wel opvalt, is de link achter “hier”. Hoe vaak kom je dat nog tegen? Het heeft ook wel iets schattigs, maar stel dat ik erop klik… Er verschijnt een scherm: ‘Welkom. Je bent niet aangemeld.’

Ik laat dit even op mij inwerken… Ben ik nu opeens gedegradeerd tot een “Nieuwe gebruiker”? Wat is er gebeurd met “Ben jij de Rabobank?” Typisch een geval waarbij IT-ers zich gaan bemoeien met teksten in knopjes. Wie heet mij hier trouwens welkom? Ik zie wel het logo van de Rabobank, maar ik zit op de site van een Amerikaans bedrijf, genaamd Taleo (onderdeel van Oracle). Ik heb in cookie- en privacymelding van Rabobank gelezen dat ze geen informatie van mij delen met derden zonder mijn toestemming. Ik heb niet om Taleo gevraagd, het werd niet aangekondigd en het roept alleen maar vragen op. Waarom moet ik me registreren, wordt mijn CV nu ook op een server in de VS opgeslagen en waarom zegt de Rabobank in haar cookiemelding niet dat mijn gegevens bij een derde partij worden opgeslagen?

Door naar een volgende pagina

Erik Dorsman vertelt over zijn ervaringen met Rabobank Connect. Ik geloof het. Maar ik heb het voor de zekerheid maar eens bekeken op Linkedin. En er valt geen speld tussen te krijgen. Hij ziet alle onderdelen en kantoren van de Rabobank.

Een echte ambassadeur die je vast alles kan vertellen. Maar waarom wordt hij dan niet wat zichtbaarder getoond? Of heel simpel: geef hier de mogelijkheid om zijn Linkedin profiel te bekijken. Of nog beter: kan ik direct een vraag aan Erik stellen. Krachtiger dan dit wordt het niet.

De rest van de contentpagina’s werken allemaal volgens hetzelfde grid en is weinig spannend. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat de échte verhalen zo diep in de site zijn verstopt en dat ze ook geen link lijken te hebben met de vacatures. Je ziet ze alleen maar als er naar op zoek gaat. Op het moment dat ik een accountmanager vacature bekijk, wil ik eigenlijk het verhaal van Erik lezen. De kans dat het nu gebeurt, is vrijwel nul.

Kortom, de informatie is wel aanwezig, maar blinkt niet uit in verbinding. Het komt op mij over alsof iemand een lijstje heeft afgewerkt en er lukraak wat foto’s bij heeft gezocht, maar het ook weer niet in de juiste volgorde heeft geplaatst. Het wordt klaarblijkelijk ook niet meer onderhouden, getuige de gedateerde eventkalender.

Vormgeving

Tja, het is overduidelijk Rabobank. Daagt het uit? Nee. Sprankelt het voor mij? Nee. Is het degelijk? Ja. Het klopt ongeveer, maar ook weer niet helemaal. Dat zit in kleine dingen, zoals bijvoorbeeld de verschillende gebruikte favicons (de afbeelding die bovenaan op de tabbladen staan). Misschien is dit beleid, maar ook hier begrijp ik de diepere redenen dan niet. En dit geldt ook over verschillend gebruikte kleuren van de menubalken op Rabobank.nl en Rabobank.jobs (die eigenlijk nagenoeg onzichtbaar is). De oplettende lezer ziet overigens dat Rabobank.nl een andere pagina over cookies, privacy en solliciteren aanbiedt dan Rabobank.jobs. Waarom?

Verder word mij niet duidelijk wat de gedachte achter de fotografie is. Close-ups, profielfoto’s, buiten- en binnenfoto’s enzovoorts. Het gebruik van call to action elementen is gedegen. Grote, kleurige knoppen met daarin “Zoek” en “Solliciteer nu”. Het zal geen designprijs verdienen, maar het kan bijna niet missen. Wat wel een gemis is, is het ontbreken van een mobiele site. Het wordt enigszins gemaskeerd door de aanwezigheid van een Rabobank.jobs app, maar dat lijkt eerder het maskeren van een technologische beperking van de site, dan dat het nu een goed idee is.

Wie wil er nu een app downloaden om een site te bezoeken? Ik eigenlijk ook niet, maar ik heb het toch gedaan.

Ook hier een onthutsend beeld van de bank die ooit voorop liep en mobiel betalen via Hyves introduceerde. Er staan alleen vacatures in de app, het is onmogelijk om te solliciteren en als er een telefoonnummer in de tekst staat, is het niet klikbaar. Waarom? Wat is nu de toegevoegde waarde van de app? Is dat het echt? Is hier geld aan besteed?

Techniek, gebruiksvriendelijkheid en interactie

Het grootste pluspunt wat ik heb kunnen vinden, is het gebruik van Piwik. Dit is een goed alternatief ten opzichte van Google Analytics. Waarschijnlijk is het op de server van de Rabobank geïnstalleerd en kan niemand anders de bezoekergegevens gebruiken. Zelfs Google niet. De cookiemelding & privacymelding vond ik overigens ook wel charmant, alleen is deze niet heel consequent. Dit bevestigt in eerste instantie mijn gevoel dat ik met een betrouwbare bank te maken hebben. Dat gaat echter keihard onderuit op het moment dat ik zonder aankondiging mijn gegevens bij een ander (Oracle levert een ATS) moet inkloppen en dat ik opeens een “Nieuwe gebruiker” ben geworden. En hoe gaat Oracle met mijn data om? Later blijkt dat er meerdere systemen worden gebruikt waarbij mij onduidelijk is wie nu precies beheerder/eigenaar is van mijn data.

Ik ga nu vacatures zoeken. Waarom is in de URL niet zichtbaar wat mijn selectie in de facetstructuur is geweest? Rabobank laat hier een enorme kans liggen om de basis van profiling via analytics op te pakken. Analytics zal mij nu niet vertellen dat ik een bezoeker ben geweest die interesse had in Corporate Banking. Er is ook nergens een call to action om dit zoekresultaat in de vorm van een jobalert of iets dergelijks te bewaren.

Ik zie in dit geval gelukkig dat er maar 2 vacatures zijn, maar stel nu dat er 100 waren geweest. Dan was het makkelijker geweest als de ‘Type Contract waarden’ ook een aantal hadden laten zien. Bijvoorbeeld “fulltime (81)”. Dit zijn inmiddels basiselementen waar de e-commerce wereld alweer een stap verder in is.

Ik heb op de vacaturedetailpagina van Relationship Manager Trade & Commodity Finance (TCF) Metals & Minerals geklikt. Zie ik weer die mevrouw die me toelacht. Deze keer staat ze voor een circustent. Waarom? Wat heeft dat met Metalen en Mineralen te maken? Het is jammer dat er zomaar een blokje met tekst en een foto wordt geplaatst zonder dat het enig raakvlaak heeft met de vacature. En dan heb ik het nog maar niet over het feit dat deze pagina bestaat uit Nederlandse en Engelse teksten.

Stel dat ik ga solliciteren…. Ik klik en dan moet ik een Data Privacy Statement accepteren. Maar, waar ben ik nu weer? Weer Taleo? Waar ik me moest aanmelden voor een event? Mis! Deze keer kom ik terecht bij www.recruitmentplatform.com. Natuurlijk! Ik ben tenslotte de Rabobank, maar nu ben ik even Lumesse, een andere ATS-leverancier.

Waarom brengt de Rabobank mijn gegevens alweer naar een andere derde partij? Hoe gaat de Rabobank dit straks allemaal weer aan elkaar knopen? Hoe bewaakt Rabobank mijn gegevens? Volgens mij kunnen ze mij niet volgen als 1 persoon in drie verschillende systemen. Ik kan namelijk rechtstreeks via e-mail reageren naar de recruiter, inschrijven voor een event via Taleo en solliciteren via Lumesse.

Als ik dan even terugkijk naar de sollicitatiecode waarmee Rabobank zich op de borst slaat, staat er het volgende: ‘5. You have the option of viewing your personal data and may make corrections if necessary. You may request an overview of your data by writing to the division of the Rabobank Group with which you do business.’

Nu even praktisch

Hoe moet ik als sollicitant weten met wie ik zaken doe bij de Rabobank, bij welke derde partijen zij mijn data hebben gestald en vindt er uitwisseling plaats tussen die systemen? Maar goed….

De, sorry voor het taalgebruik, horror aan formulieren en verplichte velden, de onbruikbaarheid van het formulier op mobiele apparaten zal ik jullie verder besparen. Dit is een hele slechte uitvoering van een sollicitatieproces en de bijbehorende analytics. Wellicht allemaal bewust omdat ze jarenlang populairste werkgever waren en dit een “natuurlijke drempel” is om trial and error sollicitanten af te schrikken, maar ik ben bang dat ze hiermee ook behoorlijk wat talenten niet meer te zien krijgen.

Maar ze hebben nog meer middelen om kandidaten af te schrikken. Zoals de tekst ‘Word jij de Rabobank’ die ik aantrof bij een vacature. Een paar dingen die weer opvallen. ‘Word jij de Rabobank’ wordt wel structureel toegepast, nu met een verdieping erbij.

Ik kan de Rabobank worden als accountmanager bijzonder beheer. Maar in de wervende tekst wordt duidelijk dat de Rabobank in een grote reorganisatie zit. Mooi dat ze dat niet verbloemen, maar de moed zakt toch wel een beetje in de schoenen als je hierop zou willen reageren. De mensen die dus al de Rabobank zijn, zijn daar niet langer zeker van, maar krijgen voorrang op de mensen die dat zouden willen worden. Heel complex allemaal.

En onderaan staat nog een volstrekt overbodige link naar www.rabobank.nl/werken. Als je daarop klikt, kom je weer -via een omleiding- op de homepage terecht. Het klinkt alsof de lokale banken de vacatures weer doorplaatsen naar rabobank.jobs en dan vergeten dat de URL niet meer van toepassing is.

Tot slot

Ik kan hier niet anders concluderen dan dat er geen overall eigenaarschap is over het technisch recruitmentlandschap van de Rabobank. De systemen zullen vast allemaal wel in hun eigen afgebakende gebied werken, maar er is geen sprake van een integrale benadering van de arbeidsmarkt. Het is voor een buitenstaander bijna ondoenlijk om een compleet beeld te krijgen van de Rabobank. Een gemiste kans wat mij betreft.

Plussen en minnen:

  • Gebruik van Piwik als alternatief voor Google Analytics
  • Degelijke opsomming hoe de complexe organisatie in elkaar steekt
  • Het ontbreken van een goede mobiele werken-bij website
  • Zeer gebruiksonvriendelijk sollicitatieproces

Leon Willemsens is mede-oprichter van Netwerven en vanuit die rol betrokken bij de realisatie van een groot aantal werken-bij sites in binnen- en buitenland. Netwerven werkt onder andere voor bol.com, booking.com, Mars, Ahold, Postnl en Delta Lloyd.
www.netwerven.nl