Werken-bij Rabobank: review Frans Eldering

WerkenbijReviewRabobankHet solliciteren op de Werken-bij website van de Rabobank wordt je niet makkelijk gemaakt. De knop is al moeilijk te vinden. Omgeven door social icons (is delen belangrijker dan solliciteren?) en onderaan de pagina is de call-to-action vormgegeven in een tekstlink. Niet echt sterk. Laat ik toch maar even proberen te solliciteren. Na op “Solliciteer nu” geklikt te hebben, kom ik in een nieuw venster op een pagina waar staat dat ik moet inloggen. Het proces is erg omslachtig. Ik dien mijzelf als nieuwe gebruiker aan te maken. Mijn wachtwoord moet aan een flink aantal eisen voldoen waardoor ik 3x een nieuwe moet proberen. Vervolgens moet ik 5 schermen met informatie invullen om mijzelf te registreren: CV, gegevens (minstens 19 velden), aanvullende gegevens (functiegebieden, locatievoorkeur), CV uploaden, overzicht. Gelukkig kan ik tussentijds opslaan…

Al met al ben ik een stief kwartiertje bezig met een serieuze registratie. De Rabobank zal er van uitgaan dat ik heel graag bij hen willen werken, want ze vragen veel moeite voor een enkele sollicitatie. Blijkbaar gaan ze er van uit dat ik op meerdere functies solliciteer. Als dit de gemiddelde kwaliteit is van een willekeurig proces binnen de Rabobank, wil ik er misschien helemaal niet meer werken…

De techniek laat de bank op sommige plekken erg in de steek. De Rabobank ziet bijvoorbeeld blijkbaar geen verschil tussen een Adviseur Particulieren B en een Stagiair marketing Bij de adviseur wordt als vergelijkbare vacature de stage aangeboden!

Lettertype

De gebruikte letters zijn erg klein: op sommige plekken 9,6 pixels. Dat is niet erg uitnodigend om te lezen. Voor sommige mensen zelfs erg lastig. Op een vacaturepagina zijn wel 12 verschillende letterstijlen te vinden wat de website erg rommelig maakt. Verder is de site niet responsive of mobiel wat het op een smartphone of tablet nog ingewikkelder maakt om te lezen. De drie knipperende banners aan de rechterkant doen niets anders dan irriteren. Door de manier waarop ze zijn opgemaakt (veel tekst, kleine letters en nietszeggende foto’s) worden ze waarschijnlijk niet gelezen maar vragen ze wel veel aandacht door het constante knipperen. Het wordt nog mooier als ik op een van de banners klik, dat resulteert in een pagina met nog meer (10) banners! Van hieruit (raboworkx.nl) kan ik trouwens nergens meer terug klikken naar de werken bij site rabobank.jobs.

Domeinen

De site is een aaneenknoping van systemen end at is duidelijk te zien. In een korte zoektocht naar een baan bij de Rabobank kom ik op verschillende domeinen: rabobank.jobs (mooi toplevel domain trouwens), raboworkx.nl en rabobank.taleo.net. Waarom is niet alle content gekoppeld op een domein? Is er geen API te vinden van Taleo? Dit werkt verwarrend voor de gebruiker, temeer omdat op elk domein weer een ander design is gebruikt. In plaats van na te denken over hoe de website er uit zou moeten zien, heeft de Rabobank bestaande systemen gebruikt die net niet doen wat zou moeten. Gemiste kans.

Plussen en minnen:

  • Zoeken op de kaart
  • Recruitmentkalender
  • Moeilijk leesbaar o.a. vanwege het kleine lettertype
  • Omslachtig sollicitatieproces waaronder de verplichting een uitgebreid account aan te maken

Frans Eldering is oprichter van New Fountain, gespecialiseerd in conversieverhogend webdesign en heeft gewerkt voor o.a. Hampshire Hotels, Yellow Walnut, Vliegtickets.nl en Hotel-Specials.nl.
www.newfountain.nl