Werken-bij Rabobank: review Annemarie Stel

WerkenbijReviewRabobankVoor de beoordeling van de Werken-bij website van de Rabobank heb ik eerst gekeken naar de branding. Eerst was de Rabobank een ‘bank met ideeën’. Nu is moet het motto ‘Samen sterker’ de coöperatieve wortels benadrukken. Maar als het om werken gaat, dan is de uitnodiging: ‘Word jij de Rabobank?’ Daarbij moet je altijd vragen: wélke Rabobank? Elk filiaal is immers een zelfstandige vestiging. Een bank met ideeën, samen sterker en de vraag of je een Rabobank wilt worden. Het is misschien een beetje veel branding om in één keer te verstouwen, maar de recruitmentsite van de Rabobank doet er niet moeilijk over. De eerste indruk ervan is zelfs dat we hier helemaal niet met een bedrijvensite te maken hebben, maar met een doorsnee vacaturesite. Weliswaar met het vertrouwde blauw en oranje, maar op een paar nietszeggende hoofden na, zien we bijna alleen vacatures. Hier is gekozen voor een converterende site. Prettig, zo’n consequente keuze, maar in dit geval ook een beetje raar – want als er toch één bank is met een onderscheidend verhaal, is het de Rabo wel.

Accountmanagers, hypotheekadviseurs en baliemedewerkers vind je bij elke bank, maar Rabo is ‘anders’. Waar is dat unieke verhaal?

Consistentie

Het meest opvallende aan de site is z’n gebrek aan consistentie. Dat geldt voor alles: de layout, de navigatie, de teksten en het beeldmateriaal. De site is namelijk opgebouwd uit allerlei losse onderdelen. Er is de homepage, annex vacaturezoekpagina, die vooral op een doorsnee jobboard lijkt. Er zijn (veel) vacatures, maar zowel qua taalgebruik en stijl als qua vorm en lettertype zijn ze allemaal anders. Er zijn veel verschillende pagina’s te vinden op de site, maar ze verschillen onderling nogal van elkaar. En met de navigatie is iets raars aan de hand.

Op verschillende plekken worden gelijke menu-opties aangeboden – bijvoorbeeld een link naar de Recruitmentkalender, die zowel via de snelkoppelingen aan de zijkant als via het topnavigatie-item ‘Rabobank als werkgever’ te bereiken is. Alleen leveren de verschillende links de gebruiker op verschillende plaatsen af (en de aangetroffen informatie is niet overal hetzelfde, of zelfs niet actueel). Die andere plaats kan een compleet andere site zijn (begonnen op Rabobank.jobs kwam ik na enig klikwerk terecht op Raboworkx). De Raboworkx-pagina’s hebben een heel ander soort navigatie en zijn voorzien van allerlei effecten met in- en uitvliegende kaders die elders niet voorkomen.

Voor (solliciteren op) vacatures word je doorgestuurd naar Taleo, het ATS (wat zijn geheel eigen beleving met zich meebrengt). Ook de fotografie is niet eenvormig; vage, ‘arty’ foto’s worden afgewisseld met portretten die nog het meest op selfies lijken. Het is – sorry dat ik het zeg – een janboel.

Taalgebruik

Ook het taalgebruik is slachtoffer geworden van het gebrek aan samenhang. Van ‘wervende’ taal tot formele mededelingen; van kwalitatief van elkaar verschillende vacatureteksten tot de onvermijdelijke scan van ‘Werken-bij-Merken’. Voor een bank die ‘leden’ heeft en geen ‘klanten’ en waar ‘samen’ een belangrijk begrip is, is het taalgebruik op een aantal plaatsen opvallend onpersoonlijk: “In totaal werken er bij de Rabobank Groep ongeveer 59.600 fte in 44 landen. Wereldwijd worden er circa 10 miljoen klanten bediend”. Over de screening: “Op basis van deze informatie besluit de manager vervolgens of de sollicitant voldoende betrouwbaar is om in dienst te nemen”. Op andere plaatsen spreekt de site de bezoeker juist weer wél rechtstreeks aan: “Door jouw aanpak wordt de kwaliteit van het team Verzekeren naar een hoger niveau getild”. Het draagt niet bij aan een eenduidig beeld.

Gebruikersvriendelijkheid

Net als het taalgebruik heeft ook de gebruikersvriendelijkheid te lijden onder het gebrek aan consistentie. Bij binnenkomst op de homepage via Rabobank.jobs is de site sterk gericht op het aanbieden van vacatures. Dat helpt niet erg bij het vinden van de weg op rest van de site, of bij de vraag wat voor organisatie dit nu is. De vacatures nemen bijna alle ruimte in, bovenin staat nog net de optie ‘Rabobank als werkgever’ en ergens langs de rechterkant vinden we drie – flits flits flits – GIF-banners die alle drie tegelijk om aandacht vragen en dat dus geen van drieën krijgen. Ook staat er een lijstje met snelkoppelingen (in een mini-lettertype), die de bezoeker vervolgens naar een compleet andere site brengen. De vraag ‘waar ben ik nu?’ doet zich meerdere keren voor.

Samenvatting

De site is op allerlei manieren een rommeltje. Eigenlijk is het niet één site, maar zijn het meerdere, op onnavolgbare wijze aan elkaar geknoopte, losse sites en applicaties. Van informatie uit het ATS (Taleo), tot algemene informatie (via rabobank. jobs), tot wat lijkt op erfenissen van ‘oude’ recruitmentsites (op Raboworkx). Het taalgebruik, de navigatie en de vormgeving hangen daardoor als los zand aan elkaar. De informatie over de Rabobank als werkgever is compleet, maar lastig vindbaar en bovendien niet altijd actueel.

Voor een organisatie als de Rabobank – jarenlang onbetwist heerser in de lijstjes met ‘populaire werkgevers’ – en met een uniek eigen verhaal, is deze site een ondermaatse prestatie.

Plussen en minnen:

  • Veel informatie, ook over de sollicitatieprocedure
  • Het gebruik (op Raboworkx) van echte medewerkers
  • Het onvoldoende laten zien van het werkgeversmerk
  • Het gebrek aan consistentie van de site(s)

Annemarie Stel is eigenaar van Wervingsvisie.nl en adviseert grote en kleine organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Annemarie heeft o.a. gewerkt voor NS, UMC Radboud, Gemeente Den Haag en Defensie.
www.wervingsvisie.nl