Werken-bij Arcadis: review Leon Willemsens

WerkenbijArcadisEr staat behoorlijk wat informatie op de werken-bij website van Arcadis. Vooral voor de Student en Starters, maar het is allemaal “verzuild”. Ik mis een duidelijk overzicht waar ik dan als student aan de slag zou kunnen. Na een kleine zoektocht heb ik het gevonden; dit bleek onder de optie ‘Opleidingenoverzicht’ te zitten. Pas hier wordt mij ook duidelijk wat de divisiestructuur van Arcadis is.

Waarschijnlijk is Arcadis voor de werken-bij website gebonden aan het corporate grid. Hierdoor is er weinig bewegingsruimte. Maar dat pakt niet helemaal goed uit. Er zit een rouwrandje om de ingesloten video, tekstlinks vallen niet op en er is niet gekozen voor een taalswitch. De site navigeert nog wel prima op een iPad, maar zodra je het op een smartphone probeert, wordt het nagenoeg onleesbaar. Je blijft pinchzoomen en schuiven.

Ik heb de vacature Junior adviseur economie nader bekeken. Daar gaat het op een aantal punten mis. Het woord vacature (het meest gebruikte woord binnen Google door banenzoekers) komt slechts twee keer in de tekst voor. En het woord vacature staat niet in de paginatitel. Ik mis ook een ‘call to action above the fold’. Oftewel, de sollicitatiebutton direct in het gezichtsveld zonder dat je hoeft te scrollen.

In de vacatureteksten wordt ook niet aangegeven waar deze vacature zich bevindt. Ik vind het wel positief dat per vacature de recruiter met email en mobiel telefoonnummer wordt gemeld. In enkele vacatureteksten wordt een andere recruiter vermeldt dan in widget aan de rechterkant.

Het sollicitatieformulier

Het sollicitatieformulier is een iframe van Connexys, waardoor met een beetje mazzel alleen de laatste bron voor mijn sollicitatie meekomt in het recruitmentsysteem. Als het “goed” is, besluit een kandidaat niet op basis van 1 bezoek dat hij bij een bedrijf wil werken op de vacature die hij zojuist heeft gezien. Het gaat erom welke reis een kandidaat heeft afgelegd voordat hij uiteindelijk solliciteert. Heel simpel: kandidaat ziet vacature op Monsterboard, en bekijkt vacature op kantoor onder werktijd. Gaat naar huis en bespreekt het met zijn vrouw. Hij laat de vacature zien en zoekt deze via Google op de site van Arcadis. Daarna gaat hij naar LinkedIn om te kijken wie hij kent bij Arcadis en vraagt zijn netwerk of het echt zo hosanna is. Hij neemt zelfs contact op met een recruiter. Na 2 weken heeft hij zijn CV bijgewerkt en stuurt het op nadat hij rechtstreeks naar de werkenbijarcadis.nl is gesurft. Het ATS laat zien dat de kandidaat rechtstreeks naar de site is gekomen, maar dit was nooit gebeurd zonder dat de vacature op Monsterboard had gestaan. Met andere woorden: je moet als recruitment manager verschil maken tussen ontdekkings-, oriëntatie- en conversiebronnen. “Moeten” is natuurlijk een groot woord, maar onze zienswijze wijkt nu eenmaal af wat ATS-en, advertentieverkopers en mediabureaus roepen…

Voorkomen hoge bounce

Het is wel prettig dat de sollicitatievelden na het uploaden van je cv automatisch voor je worden ingevuld. Bij de volgende stap openbaart zich een verrassing: je moet een verplichte brief uploaden waarin een aantal zaken moeten worden opgenomen. Om een hoge bounce te voorkomen zou ik dit in de vacaturetekst aankondigen. Verder is het natuurlijk wel een gemiste kans dat er niet kan worden gesolliciteerd met LinkedIn.

De vacature overzichtspagina bevat de aantallen per specialisme, maar dat geldt niet (?) voor de overige selectiecriteria. Waarom zou je dat niet meteen tonen van HBO, MBO en WO, jaren werkervaring etc.? De presentatie van de gevonden vacatures in de tabel is ook niet erg van deze tijd, waarbij bijvoorbeeld een sortering ontbreekt. Een verbeterpunt vanuit techniek is de knop “Ververs”. Dat hoeft anno 2014 echt niet meer.

Geselecteerde criteria

Verder valt op dat mijn geselecteerde criteria verdwenen zijn op het moment dat ik op de knop “Aanmaken vacature alert” klik. Ik kan weer helemaal op nieuw beginnen met mijn selectie. En bij het zoeken op de site kon ik nog gebruik maken van een trefwoord, maar dat is in de jobalertfunctie weer verdwenen?! Het feit dat je gekozen criteria niet worden vastgehouden) is vanuit usability niet te begrijpen, maar heeft een technische achtergrond. Ik ben namelijk plots in een iframe terecht ben gekomen, namelijk die van het gebruikt recruitmentsysteem Connexys. Met andere woorden: een andere domein (website) die mijn eerdere selectie niet kent. Dit is overigens niet alleen vanuit usability onhandig, maar ook onhandig op een tablet of smartphone waarbij de scrollbars van de verschillende domeinen elkaar kunnen tegenwerken. Als ik dit jobalert aanmaak, krijg ik vervolgens een niet-opgemaakte mail van Connexys, waar de kandidaat nog niet eerder aan is blootgesteld of op attent gemaakt.

Plussen en minnen:

  • Het tonen van de gezichten, emailadressen en 06-nummers van de recruiters
  • Duidelijke ingang voor studenten en starters
  • Contentgebruik, zowel voor zoekmachines, zorgvuldigheid en verzuiling
  • Gebruiksvriendelijkheid bij het oriëntatie- en sollicitatieproces

Leon Willemsens is mede-oprichter van Netwerven en vanuit die rol betrokken bij de realisatie van een groot aantal werken-bij sites in binnen- en buitenland. Netwerven werkt onder andere voor bol.com, booking.com, Mars, Ahold, Postnl en Delta Lloyd.
www.netwerven.nl