Werken-bij Arcadis: review Frans Eldering

WerkenbijArcadisWaarom zou je wel de moeite nemen om een aparte werken-bij site te lanceren zonder dat je vooraf goed in kaart brengt waar werkzoekenden behoefte aan hebben? Een korte inventarisatie en een paar usertests geven veel inzicht en zorgen voor een sterke website waarbij de gebruiker centraal staat. Bij het bezoeken van de werken-bij website van Arcadis heb ik als werkzoekende niet het gevoel dat het om mij gaat. Ik moet veel moeite doen om door de site te navigeren en een vacature te vinden die bij me past. Dit wordt onder meer veroorzaakt door heel veel tekst in een (te) klein lettertype, nieuwe schermen die ongevraagd worden geopend en een grote hoeveelheid keuzes: alles schreeuwt om aandacht. Het lijkt alsof de website is gebouwd in een bestaand systeem dat te weinig specifieke functies biedt voor een werken-bij site.

Klassieke conversiekillers zijn het gebruik van stockfoto’s, het verspreid aanbieden van navigatie-elementen en het buiten beeld plaatsen van de belangrijkste call-to-action “Direct solliciteren”.

Als klap op de vuurpijl is het solliciteren nodeloos uitgebreid. Ik zou dat beperken tot 1 formulier (in plaats van meerdere stappen) waarin naam, e-mailadres, telefoonnummer, cv en motivatie wordt gevraagd. Dan heeft Arcadis genoeg informatie om mijn sollicitatie te verwerken en word ik niet afgeschrikt door een lange funnel.

Plussen en minnen:

  • De video’s geven snel inzicht in de mensen en het werk bij Arcadis
  • Vactures zoeken in Google Maps
  • De werkzoekende is niet centraal gesteld bij het ontwikkelen van de website
  • Omslachtig sollicitatieproces zorgt voor conversieverlies

Frans Eldering is oprichter van New Fountain, gespecialiseerd in conversieverhogend webdesign en heeft gewerkt voor o.a. Hampshire Hotels, Yellow Walnut, Vliegtickets.nl en Hotel-Specials.nl.
www.newfountain.nl