Werken-bij Arcadis: review Annemarie Stel

WerkenbijArcadisInhoud en Informatie

De werken-bij website van Arcadis maakt niet echt een keuze: moet hij vooral ‘branden’ of vooral ‘converteren’? Nu doet hij allebei een beetje en geen van beide heel goed. De homepage maakt een overbevolkte indruk. Filmpjes (wel met eigen medewerkers, heel mooi). Een paar vacatures. Een paar tweets. Nieuwsberichten. Maar het is niet direct duidelijk wat dit nu voor bedrijf is. Iets met ‘duurzaam’ en ‘groei’, maar ja, dat is iedereen tegenwoordig. Alleen op de pagina voor ‘bureau’s’ komt de aap op concrete wijze uit de mouw: “Zoals u weet is ARCADIS een van de grootste advies-, ontwerp- en ingenieursbureaus van Nederland.” Dat had ik graag op de homepage willen zien. En hoeveel mensen werken er? Wat doen ze? De vragen die de eerste nieuwsgierigheid kunnen bevredigen, worden niet bij eerste blik beantwoord. De site zuigt de bezoeker daardoor niet naar binnen.

Het kopje Werken bij Arcadis bevat veel mooie, ambitieuze tekst, maar ik mis de invulling. Er staan veel grote woorden – betrokkenheid, synergie, duurzame groei, integriteit, ondernemerschap, alertheid, kwaliteit en resultaat. Dat wordt allemaal “geleverd door professionals, die streven naar het beste resultaat”. Eh, ja? Wat ga je nu precies doen? Er ontbreekt concrete informatie over het werk dat daaraan bijdraagt. Met andere woorden: de why, how en what blijven ‘zweven’ en daardoor ontstaan loze kreten. Het makkelijk vindbaar maken van voorbeelden van projecten kan dat voorkomen. Wat ik onder dit kopje ook mis, is informatie over de sollicitatieprocedure: welke onderdelen, hoe lang?

De menustructuur is logisch: vacatures, de verschillende doelgroepen, informatie over werken bij Arcadis, contact. Opvallend is dat er twee menu-items zijn die veel op elkaar lijken: Carrière en Werken bij Arcadis. Wat gaat nu over wat? De eerste blijkt de homepage van de recruitmentsite te zijn, de tweede geeft informatie over het werken bij Arcadis. Waarom de eerste niet gewoon ‘home’ genoemd?

De recruiters zijn makkelijk te vinden en hun contactinformatie is openbaar. Hulde.

Vormgeving

De recruitmentsite hangt onder/naast de corporate site en voor sommige opties word je van de corporate site naar de recuitmentsite gestuurd en weer terug, en soms zelfs naar een compleet andere (Global Shapers). De vormgeving verandert daardoor op een niet goed navoelbare wijze en de bezoeker moet zich steeds een andere navigatie eigen maken. De vormgeving – verdeling, kleurgebruik, lettertype – is erg standaard en daardoor niet opvallend of verrassend. De algehele indruk is relatief statisch, wat niet goed past bij een bedrijf dat ‘dynamiek’ wil uitstralen. De letters zijn bijzonder klein, de leesbaarheid is daardoor minder dan optimaal.

Taalgebruik

Het taalgebruik hinkt op twee gedachten. Enerzijds wil de site moderne dynamiek uitstralen, een organisatie van deze tijd met aandacht voor zaken als duurzaamheid en respect voor de natuur. Maar een oude, ‘ambtelijke’ erfenis straalt er zo nu en dan doorheen. Het gevolg is ‘officiële’, enigszins afstandelijke taal, doorspekt met moderne termen en soms wollige uitdrukkingen: “We zorgen voor een positieve impact”. Ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen dat streeft naar negatieve impact.

De vacatureteksten zijn compleet, soms een beetje té compleet, met ellenlange opsommingen. Ze geven in elk geval voldoende informatie over de functie en de procedure. Wel zitten er soms erg lange zinnen tussen en is de benadering niet altijd consequent: soms wordt de lezer met u of jij aangesproken, soms in de derde persoon “the business analyst…”. Het taalgebruik is ook niet altijd afgestemd op de doelgroep: het woord ‘scala’ voor starters…?

De tussenkopjes zijn niet consequent: het begint met ‘Functiebeschrijving’ en daarna worden er vragen gesteld: ‘Wat vragen wij?’, ‘Wat bieden wij?’. Logischer is dan om te beginnen met ‘Wat ga je doen?’. En in Engelse teksten staan wel de Nederlandse tussenkopjes, maar de overige tekst is Engels. Ook dat is niet consequent.

Beeldmateriaal

Deels wordt gebruik gemaakt van eigen beeldmateriaal, deels van stockmateriaal (en niet altijd het beste stockmateriaal). Daardoor is de site visueel minder een geheel dan het zou kunnen zijn en illustreert niet wat ‘werken bij ARCADIS’ is. Meer nog dan de tekst zou het beeld de mensen, het werk en de ‘waarden’ van de organisatie moeten uitstralen: waarom geen voorbeelden geven van mensen die bezig zijn met het realiseren van mooie projecten? De corporate site staat er vol mee. De films van medewerkers zijn interessant en informatief.

Gebruikersvriendelijkheid

De informatie kan beter gestructureerd worden. Veel lijkt er ‘dubbel’ op te staan en het is aan de bezoeker om het voor hem of haar relevante setje informatie bij elkaar te sprokkelen. Er staat bijvoorbeeld op verschillende plekken in de site een link naar ‘Opleidingen’ (het aanklikken ervan opent een PDF…). Als bezoeker zou ik daar overigens een overzicht verwachten van opleidingen die je bij Arcadis kunt volgen, maar het blijkt een overzicht van verplichte vooropleidingen te zijn. Het is logischer om deze informatie onder ‘Werken bij ARCADIS’ onder te brengen.

Elke klik opent een nieuw scherm. Dat kan bij een beetje rondsurfen flink oplopen. De irritatie wordt vergroot doordat je de ene keer in de recruitmentsite ‘blijft’ en de andere keer in de corporate site terechtkomt of op een externe site en om terug te keren telkens een tabblad moet sluiten.

Vanaf de homepage kost het vier klikken om tot een sollicitatie te komen, als de sollicitatie niet in het kader staat. Het tussenscherm ‘Vacatures’ is daarbij een nodeloze extra drempel, die mensen noodzaakt om nogmaals een keuze te maken in een menu (dat ook nog eens rechts staat, waar links ‘natuurlijker’ is). Het zoeken op ‘Specialisme’ is eigenlijk zoeken op ‘Opleiding’. Hier zou ik eerder iets verwachten als ‘Consultancy’ of ‘Projectmanagement’. Je zou bezoekers toch zo’n beetje de vacatures in het gezicht willen smijten? Nu moet je wel erg vastberaden zijn.

De Open sollicitaties-optie is een schoolvoorbeeld van zinloos ontmoedigingsbeleid. Het eerste wat er staat is dat er geen open sollicitaties verstuurd kunnen worden. Vervolgens komt er een rijtje, waaruit je maar moet proberen op te maken of dat ook voor jouw vakgebied geldt. Op zich is het weigeren van open sollicitaties een te verdedigen keuze, maar breng het anders. Nu ontmoedig je wellicht ook degenen waarvan je wél een open sollicitatie zou willen krijgen.

Samenvatting

Alles wat er moet zijn is er, maar het is wel zoeken. De site helpt daar niet erg bij, hij is reactief van karakter. Het initiatief moet van de bezoeker komen die zich soms een ongeluk klikt en eindigt met tientallen open tabbladen. Het is geen site die de bezoekers naar binnen trekt met voorbeelden van gave projecten die professionals kunnen aanspreken. Omdat het gaat om een voormalige publieke organisatie, is het een beetje wikken en wegen tussen de ‘dynamiek’ en de ‘bureaucratie’. Deze ‘ambtelijke hang naar juistheid en volledigheid’ is met name zichtbaar in de vacatureteksten. Het beeldmateriaal is sterk wisselend, zowel wat het getoonde betreft als de kwaliteit. Opvallend is dat de corporate site een betere uitstraling heeft; niet in het minst omdat er aansprekend materiaal op staat, bijvoorbeeld prachtige films over projecten, die een prima beeld geven van het werk van ARCADIS.

Plussen en minnen:

  • Het gebruik van eigen mensen
  • Vindbare contactinformatie
  • De site als geheel is een zoekplaatje en niet erg intuïtief
  • De aard van het bedrijf is niet duidelijk, zeker niet bij een eerste blik

Annemarie Stel is eigenaar van Wervingsvisie.nl en adviseert grote en kleine organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Annemarie heeft o.a. gewerkt voor NS, UMC Radboud, Gemeente Den Haag en Defensie.
www.wervingsvisie.nl