Met plezier en ongedwongen veranderen

Piano Stairs

Onszelf veranderen is toch al knap lastig, laat staan om het gedrag van anderen te beïnvloeden… Nu kun je natuurlijk gewoon vragen of de medewerker ander gedrag wil vertonen. Of een trainingsprogramma ontwikkelen. Of zelfs een verandermanager inzetten. Maar, kan het ook makkelijker en effectiever?

Het is al even geleden maar Volkswagen(!) heeft The Fun Theory Award geïnitieerd. Dit vanuit de gedachte dat plezier de makkelijkste manier is om gedrag te beïnvloeden. De ‘piano stairs’ is een bekend voorbeeld. Bekijk dus deze en andere video’s hier zelf.

Vanuit een iets andere invalshoek, maar met hetzelfde doel, is binnen de ontwerpwereld een nieuw vakgebied aan het ontstaan: persuasive design. Hoe kun je met het toepassen van designprincipes het beslis- en koopgedrag van (potentiële) klanten beïnvloeden? En eigenlijk zo dat het ongedwongen aanvoelt. Persuasive design zou daarom ook prima toepasbaar zijn om het gedrag van medewerkers, toch ook klanten van organisaties, te ontwikkelen.