Anders organiseren: Zappos

ZapposEr komen steeds meer organisaties die het echt anders doen. Voor hun klanten, voor hun medewerkers en/of voor onze planeet. Zoals Zappos. Wellicht bij ons niet zo bekend als Zalando, maar Zappos is de grootste online schoenenwinkel ter wereld. Inmiddels heeft Zappos haar assortiment uitgebreid en verkoopt het ook kleding, accessoires, cosmetische producten etc. En Zappos doet het jarenlang echt anders. Met veel succes.

Zappos is vooral een interessante casus omdat de producten niet onderscheidend zijn. In de hevige concurrentiestrijd zijn veel organisaties druk op zoek naar dat ene ‘gat in de markt’ en naar unieke producten. Maar Zappos niet.

Zij verkopen juist commodities: gemeengoederen die niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn zoals water, suiker, benzine etc. En die door duizenden concurrenten worden aangeboden. Inmiddels zijn schoenen, kleding en cosmetische producten ook bulkgoederen geworden. Zappos zoekt het onderscheidend vermogen daarom op een andere manier.

In het eerste nummer van HR&Business magazine is de casus van Zappos beschreven. Hieronder vind je meer informatie en achtergronden:

Website Zappos
De kernwaarden van Zappos
Meer over de cultuur en customer service
Werkplek van de week: Zappos (door Nu Zakelijk)
Steven Van Belleghem op bezoek bij Zappos.com
Ontmoet CEO Tony Hsieh
Boek Delivering Happiness (Tony Hsieh)